محاسبه استهلاک به روش خط مستقیم در اکسل با تابع SLN همراه فایل اکسل | رایان درس

محاسبه استهلاک به روش خط مستقیم

محاسبه استهلاک به روش خط مستقیم : در اکسل محاسبات مربوط به استهلاک دارایی های ثابت ، پیرو سه عامل اساسی است :

١ــ بهای تمام شده دارایی (Cost)

٢ــ ارزش اسقاط دارایی (Salvage)

٣ــ عمر مفید دارایی (Life)

توابع محاسبه استهلاک در اکسل به روش خط مستقیم SLN :

این تابع هزینه استهلاک دارایی ثابت را برای یک دوره مشخص و به روش خط مستقیم محاسبه می نماید و شکل کلی تابع به صورت زیر است:

=SLN (Cost; Salvage;Life)

در این تابع بهای تمام شده دارایی (Cost) و ارزش اسقاط دارایی (Salvage) و عمر مفید دارایی (Life) که هر سه پر رنگ هستند به صورت اجباری بوده و باید آدرس سلول های مورد نظر را به صورت مرجع مطلق وارد نموده و سپس با تأیید به جواب نهایی می رسیم.

نکته :اگر بخواهیم یکی از سلول ها و یا تمام سلول ها به صورت ثابت در جدول مورد استفاده قرار بگیرد باید از آدرس دهی مطلق استفاده نمود که برای این کار در فرمول بعد از عالمت تساوی و یا در محل مناسب قرار گرفتن آدرس سلول مورد نظر با استفاده از کلید تابعی F4 دو عالمت $ مابین نام ستون و شماره سطر قرار می گیرد .

♦ مثال محاسبه استهلاک در اکسل به روش خط مستقیم :

شرکت تولیدی ایرانیان در تاریخ 1394/01/01 ماشین آلاتی را که بهای تمام شده آن ١٠،٠٠٠،٠٠٠ ریال است خریداری و پیش بینی می نماید که پس از ٥ سال عمر مفید آن را به مبلغ ١،٠٠٠،٠٠٠ ریال به فروش برساند. نحوه محاسبه هزینه استهلاک ٥ ساله به شکل زیر می باشد .

 

محاسبه استهلاک به روش خط مستقیم

 

محاسبه استهلاک انباشته : هزینه استهلاک هرسال را با استهلاک انباشته سال قبل جمع می زنیم .برای مثال استهلاک انباشته سال 94 از رابطه =C8+D7 بدست می آید و بعد از محاسبه به کل سال ها بسط می دهیم .

محاسبه ارزش دفتری :بهای تمام شده دارایی به صورت مطلق ( با استفاده از کلید تابعی F4) را از استهلاک انباشته سال کسر می کنیم .برای مثالارزش دفتری سال 94 از رابطه زیر بدست می آید و بعد از محاسبه به کل سال ها بسط می دهیم .

=$C$1-D8

در نهایت جمع ستون هزینه استهلاک باید برابر استهلاک انباشته سال آخر باشد و ارزش دفتری سال آخر باید برابر ارزش اسقاط دارایی باشد .

 

محاسبه استهلاک به روش خط مستقیم

[su_box title=”لینک دانلود” style=”soft” box_color=”#30935d” radius=”10″]دانلود فایل اکسل آموزش با لینک مستقیم

[su_button url=”https://rayandars.com/downloads/محاسبه استهلاک به روش خط مستقیم.xlsx” target=”blank” background=”#30935d” icon=”icon: download” desc=”فایل اکسل”]دانلود کنید[/su_button]

[/su_box]

بشتر بخوانید :

محاسبه استهلاک به روش مجموع سنوات در اکسل با تابع SYD

محاسبه استهلاک به روش مانده نزولی با نرخ مضاعف در اکسل با تابع DDB 

محاسبه استهلاک به روش مانده نزولی با نرخ ثابت در اکسل با تابع DB

محاسبه استهلاک برای دوره زمانی معین در اکسل با تابع VDB 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 15 =